Veel gestelde vragen > Inloggen

  • Wat is DigiD?

    DigiD is de afkorting van ‘Digitale Identiteit’. Via uw DigiD weten we zeker dat we echt met u te maken hebben. Veel overheidsinstellingen gebruiken het ook. Vergelijk het inloggen met uw DigiD met het laten zien van uw paspoort of rijbewijs. Als u bij ons inlogt met uw DigiD, dan weten we zeker dat we met u te maken hebben en kunnen wiju uw persoonlijke pensioeninformatie laten zien.

    Heeft u nog geen DigiD of is uw DigiD verlopen? Vraag DigiD aan via www.DigiD.nl. Binnen 5 dagen ontvangt u een activeringscode per post. U leest op www.DigiD.nl meer over het aanvragen en activeren. Woont u in het buitenland en heeft u de Nederlandse identiteit? Geen probleem! Ook dan kunt u DigiD aanvragen.

     

  • Waarom moet ik inloggen met DigiD?

    We informeren u het liefst digitaal over uw pensioen. Wel zo makkelijk! Geen onnodige post meer thuis. U vindt alle belangrijke informatie over uw pensioen bij ons in uw digitale dossier. Natuurlijk moet al deze persoonlijke informatie goed beveiligd zijn. Daarom vragen we u om in te loggen met uw DigiD. In uw Peroonlijk Dossier kunt u altijd uw persoonlijke pensioengegevens bekijken. Ook is het belangrijk dat u uw e-mailadres aan ons doorgeeft. We mailen u namelijk als er belangrijke informatie over uw pensioen is. Of als u iets moet doen. Op die manier mist u niets én ziet u in één oogopslag de belangrijkste zaken.

    DigiD aanvragen en activeren

    DigiD is de afkorting van ‘Digitale Identiteit’. Via uw DigiD weten we zeker dat we echt met u te maken hebben. Veel overheidsinstellingen gebruiken het ook. Vergelijk het inloggen met uw DigiD met het laten zien van uw paspoort of rijbewijs.

    Heeft u nog geen DigiD of is uw DigiD verlopen? Vraag DigiD aan via www.DigiD.nl. Binnen 5 dagen ontvangt u een activeringscode per post. U leest op www.DigiD.nl meer over het aanvragen en activeren. Woont u in het buitenland en heeft u de Nederlandse identiteit? Geen probleem! Ook dan kunt u DigiD aanvragen.

     

  • Wat is eIDAS /EU-login?

    eIDAS staat voor ‘Electronic Identities And Trust Services’. Met eIDAS hebben de Europese lidstaten afspraken gemaakt om dezelfde begrippen, betrouwbaarheidsniveaus en onderlinge digitale infrastructuur te gebruiken. Gevolg hiervan is het grensoverschrijdend gebruik van Europees erkende inlogmiddelen. Dit kan alleen met een betrouwbare online identiteitscheck aan de voordeur. U kunt dus met uw eigen nationale inlogmiddel uit het Europese land waar u woont bij ons inloggen via eIDAS/ EU-login. Heeft u nog geen nationale inlog beschikbaar in het Europese land waar u woont, vraag dan daar uw inlog aan.

    Welke digitale identiteiten kan ik gebruiken om in te loggen met eIDAS/ EU-login?

    Meer dan 20 Europese landen hebben digitale identiteiten voor burgers en bedrijven beschikbaar. Deze zijn alleen nog niet allemaal vanaf de introductie van eIDAS al beschikbaar. De landen die nu kunnen inloggen bij ons via eIDAS/ EU-login zijn Duitsland, België, Kroatië, Spanje, Estland, Tsjechië, Letland, Luxemburg, Italië en Portugal. Naar verwachting zullen in 2019 meer Europese landen (en hun digitale inlogmethodes) beschikbaar komen voor eIDAS/ EU-login. Lees hier welke landen dit zijn. 

     

  • Waarom moet ik inloggen met eIDAS/ EU-login?

    We informeren u het liefst digitaal over uw pensioen. Wel zo makkelijk! Geen onnodige post meer thuis. U vindt alle belangrijke informatie over uw pensioen bij ons in uw digitale dossier. Natuurlijk moet al deze persoonlijke informatie goed beveiligd zijn. U kunt daarom inloggen met DigiD of als u geen DigiD heeft en u woont in Europa via eIDAS/ EU-login. Op uw Persoonlijk Dossier kunt u altijd uw persoonlijke pensioengegevens bekijken. Ook is het belangrijk dat u uw e-mailadres aan ons doorgeeft. We mailen u namelijk als er belangrijke informatie over uw pensioen is. Of als u iets moet doen. Op die manier mist u niets én ziet u in één oogopslag de belangrijkste zaken. Natuurlijk moet al deze persoonlijke informatie goed beveiligd zijn.

    eIDAS/ EU-login: Eén universeel inlogmiddel voor heel Europa

    Stelt u zich eens voor dat u met uw paspoort door Europa reist en u in elk land een ander paspoort nodig heeft. Dat zou toch vreemd zijn? Op dit moment werkt dat echter wel zo. Om in te loggen bij een online dienst in een ander land moet men eerst het inlogmiddel van dat land aanvragen. Met eIDAS hoeft dat straks niet meer en kan elke Europese burger met zijn of haar eigen nationale inlogmiddel over de Europese grenzen heen inloggen. U kunt dus met uw eigen nationale inlogmiddel uit het Europese land waar u woont bij ons inloggen via eIDAS. De landen die nu kunnen inloggen bij ons via eIDAS/ EU-login zijn Duitsland, België, Kroatië, Spanje, Estland, Tsjechië, Letland, Luxemburg, Italië en Portugal. Heeft u nog geen nationale inlog beschikbaar in het Europese land waar u woont, vraag dan daar uw inlog aan.  

     

  • Wat is het verschil tussen inloggen met DigiD of eIDAS/ EU-login?

    eIDAS is de verzameling van Europese inlogmethodes waarmee u kunt inloggen bij bijvoorbeeld overheidsinstellingen. DigiD is de inlogmethode voor Nederlanders. Wilt u inloggen op mijnphenc.nl/gepensioneerd dan kunt u direct inloggen via DigiD of via eIDAS/ EU-login. Bij de laatste variant moet u wel meerdere schermen door voordat u kunt inloggen. De landen die nu kunnen inloggen bij ons via eIDAS/ EU-login zijn Duitsland, België, Kroatië, Spanje, Estland, Tsjechië, Letland, Luxemburg, Italië en Portugal..

     

  • Hoe kan ik inloggen met eIDAS / EU-login?

    Ga naar www.mijnphenc.nl/gepensioneerd en kies voor Log in. Heeft u DigiD, dan gebruikt u de inlog via DigiD. Heef tu geen DigiD maar wel een EU-login, dan kunt u de volgende stappen volgen. De landen die nu kunnen inloggen bij ons via eIDAS/ EU-login zijn Duitsland, België, Kroatië, Spanje, Estland, Tsjechië, Letland, Luxemburg, Italië en Portugal.

    Volg daarna deze vier stappen om in te loggen:

    1. Kies voor Inloggen via EU-login;

    2. Selecteer de naam van uw digitale identiteit in de lijst (bijvoorbeeld Neuer Personalausweis / nPA);

    3. Log in met het inlogproces voor uw digitale identiteit (bijvoorbeeld: door uw nationale identiteitskaart in een kaartlezer te plaatsen);

    4. U wordt weer doorgestuurd naar onze website en heeft dan toegang tot uw persoonlijke informatie.

    Voor de meeste diensten in Nederland is een burgerservicenummer (BSN) vereist. Als u geen burgerservicenummer heeft, dan krijgt u geen toegang tot onze website. Neem dan telefonisch contact met ons op.

     

  • Ik kan niet inloggen via eIDAS/EU-login. Wat moet ik doen?

    Neem contact op met de Europese organisatie die uw digitale identiteit heeft uitgegeven. Het kan zijn dat uw identiteitsmethode nog niet is geactiveerd voor digitale services. De landen die nu kunnen inloggen bij ons via eIDAS/ EU-login zijn Duitsland, België, Kroatië, Spanje, Estland, Tsjechië, Letland, Luxemburg, Italië en Portugal. Voor de meeste diensten in Nederland is een burgerservicenummer (BSN) vereist. Als u geen burgerservicenummer heeft, dan krijgt u geen toegang tot onze website. Neem dan telefonisch contact met ons op.

     

  • Hoe vraag ik een inlog eIDAS/ EU-login aan?

    U vraagt een inlog aan bij de Europese organisatie die in het land waar u woont de digitale identiteiten uitgeeft. Het kan zijn dat het Europese land waar u woont de identiteitsmethode nog niet heeft geactiveerd voor digitale services via eIDAS/ EU-login. De landen die nu kunnen inloggen bij ons via eIDAS/ EU-login zijn Duitsland, België, Kroatië, Spanje, Estland, Tsjechië, Letland, Luxemburg, Italië en Portugal.

     

Heb je een vraag over Inloggen en staat het antwoord er niet tussen? Stel de vraag per mail.

Venster sluiten