Service en contact

Onze gegevens

  • Top 5 veelgestelde vragen
    • Waarom krijg ik een pensioenoverzicht?

      Je bouwde in 2017 pensioen bij ons op. Het is belangrijk dat je weet hoeveel pensioen je bij ons hebt opgebouwd. Met de bedragen in je pensioenoverzicht kun je nagaan of je iets extra's moet doen voor je pensioen. Daarom krijg je van ons een pensioenoverzicht.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Sommige gegevens in mijn pensioenoverzicht kloppen niet. Hoe kan ik deze wijzigen?
      • Je geeft wijzigingen in je persoonsgegevens, zoals je naam en adres, door aan je gemeente. Je hoeft ons daarover niet te informeren. Wij krijgen deze gegevens automatisch van jouw gemeente.
      • Wil je je post op een ander adres ontvangen dan op je woonadres? Geef je postadres direct online aan ons door.
      • Woon je in het buitenland? Geef je postadres direct online aan ons door. Lukt dit niet? Geef dan alle wijzigingen via een ondertekende brief aan ons door. Vermeld in je brief ook je burgerservicenummer en geboortedatum.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wat is het verschil tussen AOW-leeftijd en pensioenleeftijd?

      Er is een verschil tussen AOW-leeftijd en pensioenleeftijd. Nederlanders worden gemiddeld steeds ouder. Zodra de gemiddelde Nederlander weer een jaartje ouder wordt, kijkt de overheid of de pensioenleeftijd omhoog moet. De overheid heeft de pensioenleeftijd op 1 januari 2018 op 68 jaar gezet. 

      1. AOW-leeftijd

      AOW is de leeftijd waarop de Sociale Verzekeringsbank (SVB) de AOW uitkeert. De AOW-leeftijd gaat in stappen omhoog naar 66 jaar in 2018 en 67 jaar in 2021. Vanaf 2022 is de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. In 2022 is de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden en in 2023 blijft de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden. Voor personen geboren na 30 september 1956 is de AOW-leeftijd nog niet bekend. Deze wordt 5 jaar van te voren vastgesteld.

      2. Pensioenleeftijd

      De pensioenleeftijd is de leeftijd waarop je ouderdomspensioen standaard ingaat bij Pensioenfonds Horeca & Catering. Deze pensioenleeftijd is door de overheid in de wet geregeld en door ons opgenomen in het pensioenreglement. Deze pensioenleeftijd staat nu op 68. Je kunt ervoor kiezen om je ouderdomspensioen te vervroegen of uit te stellen. Wettelijk is het zo geregeld dat je 5 jaar eerder dan je AOW-leeftijd of 5 jaar later dan je AOW-leeftijd met pensioen kunt.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Bij mijn nabestaandenpensioen staat € 0,00. Krijgen mijn partner en/of kind(eren) niets als ik overlijd?

      Je partner en/of kind(eren) krijgen inderdaad geen pensioen van ons als jij overlijdt als hier € 0,00 staat. Dat komt omdat er bij ons niet automatisch iets voor hen is geregeld. Je kunt bij ons nabestaandenpensioen verzekeren. Dat kan alleen op bepaalde momenten. Als je bij ons nabestaandenpensioen verzekert, kunnen je partner en/of kinderen nabestaandenpensioen van ons krijgen als je overlijdt voordat je met pensioen gaat.

      Je kunt alleen binnen een half jaar na de volgende momenten nabestaandenpensioen verzekeren:

      • je hebt een nieuwe baan in de horeca of catering. Werkte je in het verleden ook al in de horeca of catering? Dan moet er tussen je vorige baan en deze nieuwe baan meer dan drie maanden zitten
      • je wordt 21 jaar
      • je gaat trouwen
      • je gaat een geregistreerd partnerschap aan
      • je gaat samenwonen en legt dit vast bij de notaris (je bent niet getrouwd en staat beide op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente)
      • je krijgt of adopteert een kind.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • In mijn pensioenoverzicht staat de Factor A. Wat is dat?

      Je bouwt pensioen bij ons op. Daardoor groeit je pensioen elk jaar aan. Het bedrag dat je pensioen per jaar aangroeit, noemen we de Factor A. De 'A' in Factor A staat voor je pensioenaangroei. Je hebt dit bedrag soms nodig voor de aangifte van je belasting. Je kunt met dit bedrag ook nagaan hoeveel pensioen je nog extra kunt opbouwen. Meer informatie lees je op de website van de Belastingdienst.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

  • Over pensioen
    • Wat is het verschil tussen AOW-leeftijd en pensioenleeftijd?

      Er is een verschil tussen AOW-leeftijd en pensioenleeftijd. Nederlanders worden gemiddeld steeds ouder. Zodra de gemiddelde Nederlander weer een jaartje ouder wordt, kijkt de overheid of de pensioenleeftijd omhoog moet. De overheid heeft de pensioenleeftijd op 1 januari 2018 op 68 jaar gezet. 

      1. AOW-leeftijd

      AOW is de leeftijd waarop de Sociale Verzekeringsbank (SVB) de AOW uitkeert. De AOW-leeftijd gaat in stappen omhoog naar 66 jaar in 2018 en 67 jaar in 2021. Vanaf 2022 is de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. In 2022 is de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden en in 2023 blijft de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden. Voor personen geboren na 30 september 1956 is de AOW-leeftijd nog niet bekend. Deze wordt 5 jaar van te voren vastgesteld.

      2. Pensioenleeftijd

      De pensioenleeftijd is de leeftijd waarop je ouderdomspensioen standaard ingaat bij Pensioenfonds Horeca & Catering. Deze pensioenleeftijd is door de overheid in de wet geregeld en door ons opgenomen in het pensioenreglement. Deze pensioenleeftijd staat nu op 68. Je kunt ervoor kiezen om je ouderdomspensioen te vervroegen of uit te stellen. Wettelijk is het zo geregeld dat je 5 jaar eerder dan je AOW-leeftijd of 5 jaar later dan je AOW-leeftijd met pensioen kunt.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Hoe komen jullie aan mijn gegevens?

      Je werkgever doet elke maand loonaangifte bij de Belastingdienst. De Belastingdienst geeft deze informatie door aan het UWV. Het UWV geeft de informatie vervolgens door aan ons. Zo weten wij vanaf welke datum je in dienst bent bij je werkgever, wat je verdient en hoeveel uren je werkt. En weten wij dus ook vanaf welke datum je pensioen bij ons opbouwt en hoeveel dat moet zijn. Je hoeft dat dus niet zelf aan ons door te geven.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Hoeveel betaal ik voor mijn pensioen?

      Dat hangt af van je bruto pensioengevend jaarsalaris. Van dit salaris trekken we een bedrag af (de AOW-franchise) waarover je géén pensioen opbouwt. Dat doen we omdat je later AOW krijgt van de overheid. Over het bedrag dat overblijft, betalen jij en je werkgever ieder 8,4% premie aan ons.

      Hier lees je meer over hoe wij je premie berekenen. Op je loonstrook zie je hoeveel je precies voor je pensioen betaalt.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Hoeveel pensioen krijg ik later?

      Hoeveel pensioen je uiteindelijk krijgt, hangt af van: 

      • hoeveel salaris je gemiddeld verdient 
      • het aantal uren dat je werkt 
      • hoe lang je pensioen bij ons opbouwt
      • of je extra pensioen via aanvullende regelingen opbouwt
      • wanneer je met pensioen gaat. 

      Log in en bekijk hoeveel pensioen je later van ons kunt krijgen en hoeveel je nu hebt opgebouwd in ‘Jouw pensioenstand’.  

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik ben nieuw in de horeca en catering. Kan ik mijn oude pensioen meenemen?

      Ja, dat kan. Pensioen meenemen naar een ander pensioenfonds of verzekeraar heet waardeoverdracht. Je vraagt eerst een offerte aan. In de offerte staat hoeveel pensioen je bij ons krijgt voor het pensioen dat je hebt opgebouwd bij je vorige pensioenuitvoerder. Als je akkoord bent met de offerte vraag je waardeoverdracht aan.

      Lees meer over hoe je waardeoverdracht aanvraagt. 

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik werk niet meer in de horeca of catering. Hoe weet ik hoeveel pensioen ik nog bij jullie heb staan?

      Als je niet meer in de horeca of catering werkt, krijg je elke vijf jaar een Uniform Pensioenoverzicht (UPO) van ons. Hierin zie je hoeveel ouderdomspensioen je bij ons hebt opgebouwd. Wil je nu weten hoeveel je bij ons hebt opgebouwd? Log dan in en bekijk ‘Jouw pensioenstand’. Of neem contact op met onze klantenservice

      Op www.mijnpensioenoverzicht.nl zie je een totaaloverzicht van het ouderdomspensioen dat je tot nu toe hebt opgebouwd. Dit overzicht is inclusief je AOW en het ouderdomspensioen dat je bij andere pensioenfondsen of pensioenverzekeraars hebt opgebouwd.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik eerder dan mijn AOW-leeftijd of pensioenleeftijd met pensioen gaan?

      Ja, je kunt eerder dan je AOW-leeftijd of pensioenleeftijd al met pensioen gaan. Wettelijk is het zo geregeld dat je 5 jaar eerder dan je AOW-leeftijd of 5 jaar later dan je AOW-leeftijd met pensioen kunt. Je kunt het dus ook uitstellen. Als je je pensioen vervroegd in laat gaan heeft dat wel gevolgen voor de hoogte van je pensioen. Deze wordt daardoor lager.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik mijn pensioen afkopen?

      Je kunt onder voorwaarden je pensioen afkopen:: 

      • Het pensioen dat je bij ons opbouwde, mag niet hoger zijn dan € 474,11 bruto per jaar (in 2018). 
      • Je werkt al minimaal twee jaar niet meer in de horeca of catering. 
      • Je krijgt géén uitkering of pensioen van ons (bijvoorbeeld: WAO-gatuitkering of vroegpensioen). 
      • Je hebt geen verzoek tot waardeoverdracht bij ons ingediend.

      Hier lees je meer over het afkopen van je pensioen. Werk je al twee jaar of langer niet meer in de horeca of catering en wil je jouw ouderdomspensioen afkopen? Log dan in met je Digid op de pagina 'Afkoop aanvragen'.

      De overheid is bezig met het aanpassen van de wetgeving over het afkopen van het ouderdomspensioen voor pensionering. De plannen die er nu zijn, houden in dat dit vanaf 1 januari 2019 niet meer mag. Ze vinden het belangrijk dat je het pensioen laat staan tot en met het moment dat je met pensioen gaat.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik na mijn AOW-leeftijd blijven doorwerken?

      Je AOW gaat altijd in op je AOW-leeftijd. De AOW-leeftijd gaat in stapjes omhoog en zal uiteindelijk aansluiten bij de pensioenleeftijd. Per geboortejaar wordt de AOW-leeftijd bepaald. Bekijk je AOW-leeftijd hier. Als je AOW krijgt, kun je gewoon blijven werken. Je kunt je pensioen bij Pensioenfonds Horeca & Catering uitstellen tot maximaal vijf jaar na je AOW-leeftijd. Blijf je werken in de horeca of catering en heb je je pensioenleeftijd van 68 nog niet bereikt terwijl je AOW-leeftijd is bereikt, dan bouw je nog steeds pensioen bij ons op.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik na mijn pensioenleeftijd blijven doorwerken?

      Als je je pensioenleeftijd van 68 hebt bereikt en je wilt blijven doorwerken, dan kan dat natuurlijk. Je bouwt dan alleen geen pensioen meer op bij ons.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Vanaf welke leeftijd bouw ik pensioen op?

      Als je in de horeca of catering werkt, bouw je vanaf je 21e pensioen bij ons op.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waarom bouw ik pensioen bij jullie op?

      Je bouwt automatisch pensioen bij ons op omdat je een baan hebt in de horeca of catering. Deelname aan het pensioenfonds is verplicht als je werkt in de horeca of catering. Dat hebben de werknemers- en werkgeversorganisaties in de horeca en catering zo afgesproken. Want ooit stop je met werken en ga je met pensioen. Het is belangrijk dat je ook dán een inkomen hebt.

      Lees meer over pensioen opbouwen via je werk.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wanneer stopt mijn pensioenopbouw?

      Als je stopt met werken in de horeca of catering, dan stopt ook de opbouw van je ouderdomspensioen. Je kunt het opgebouwde pensioen bij ons laten staan, maar je kunt het ook meenemen naar je nieuwe pensioenuitvoerder (dat kan een pensioenfonds of een verzekeraar zijn). Dat noemen we waardeoverdracht. Je pensioenopbouw stopt ook als je met pensioen gaat. Vanaf dat moment krijg je namelijk elke maand ouderdomspensioen van ons, zolang je leeft.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wie betaalt mijn pensioen?

      Je betaalt samen met je werkgever premie voor jouw pensioen. Je betaalt allebei evenveel. Je werkgever  betaalt de volledige premie aan ons en houdt jouw deel maandelijks in op je salaris. Je hoeft er zelf niets voor te doen. Op je loonstrook zie je het bedrag dat je werkgever inhoudt op je salaris.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

  • Pensioen aanvragen
    • Wat is het verschil tussen AOW-leeftijd en pensioenleeftijd?

      Er is een verschil tussen AOW-leeftijd en pensioenleeftijd. Nederlanders worden gemiddeld steeds ouder. Zodra de gemiddelde Nederlander weer een jaartje ouder wordt, kijkt de overheid of de pensioenleeftijd omhoog moet. De overheid heeft de pensioenleeftijd op 1 januari 2018 op 68 jaar gezet. 

      1. AOW-leeftijd

      AOW is de leeftijd waarop de Sociale Verzekeringsbank (SVB) de AOW uitkeert. De AOW-leeftijd gaat in stappen omhoog naar 66 jaar in 2018 en 67 jaar in 2021. Vanaf 2022 is de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. In 2022 is de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden en in 2023 blijft de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden. Voor personen geboren na 30 september 1956 is de AOW-leeftijd nog niet bekend. Deze wordt 5 jaar van te voren vastgesteld.

      2. Pensioenleeftijd

      De pensioenleeftijd is de leeftijd waarop je ouderdomspensioen standaard ingaat bij Pensioenfonds Horeca & Catering. Deze pensioenleeftijd is door de overheid in de wet geregeld en door ons opgenomen in het pensioenreglement. Deze pensioenleeftijd staat nu op 68. Je kunt ervoor kiezen om je ouderdomspensioen te vervroegen of uit te stellen. Wettelijk is het zo geregeld dat je 5 jaar eerder dan je AOW-leeftijd of 5 jaar later dan je AOW-leeftijd met pensioen kunt.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Hoe kan ik de akkoordverklaring van mijn partner opsturen?

      In het online aanvraagformulier kun je de akkoordverklaring downloaden en uitprinten. Daarna vult je partner de verklaring in en ondertekent deze. Scan het formulier vervolgens in of maak er een goede foto van en sla deze op in je computer. Je kunt via ‘bladeren’ de akkoordverklaring opzoeken en toevoegen aan je aanvraag voor de afkoop van je pensioen.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Hoe vraag ik mijn pensioen aan?

      Je pensioen aanvragen regel je zelf online via Mijnphenc.nl. Je kunt deze 9 maanden voordat je met AOW gaat digitaal bij ons aanvragen. Log in met je DigiD en doorloop de verschillende stappen, controleer je keuzes en bevestig deze. Je aanvraag wordt direct digitaal verzonden en per e-mail bevestigd. Je kunt je aanvraag ook digitaal volgen via ‘Zelf aan de slag en Direct doorgeven’.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik krijg al pensioen van jullie. Kan ik daarnaast nog in de horeca of catering blijven werken?

      Ja, je kunt gewoon doorwerken in de horeca of catering ook al krijg je al pensioen van ons. Ben je nog geen 68, dan bouw je gewoon pensioen bij ons op tot je 68e. Dit pensioen wordt dan apart uitgekeerd vanaf je 68e

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik eerder dan mijn AOW-leeftijd of pensioenleeftijd met pensioen gaan?

      Ja, je kunt eerder dan je AOW-leeftijd of pensioenleeftijd al met pensioen gaan. Wettelijk is het zo geregeld dat je 5 jaar eerder dan je AOW-leeftijd of 5 jaar later dan je AOW-leeftijd met pensioen kunt. Je kunt het dus ook uitstellen. Als je je pensioen vervroegd in laat gaan heeft dat wel gevolgen voor de hoogte van je pensioen. Deze wordt daardoor lager.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik mijn pensioen maandelijks krijgen in plaats van een eenmalige afkoop?

      Het is mogelijk om een maandelijkse uitkering te krijgen in plaats van een eenmalige afkoop. Online kun je kijken hoeveel je maandelijks krijgt. Log in met je DigiD en regel dit direct online.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik mijn pensioen ook afkopen als ik met pensioen ga?

      Wij kopen je pensioen alleen af als het brutobedrag per jaar lager is dan € 474,11 (in 2018). Je krijgt dan een eenmalig bedrag van ons. Het afkoopbedrag wordt uitbetaald in de maand waarin je pensioen ingaat. Zit je boven de afkoopgrens? Dan krijg je een maandelijkse uitkering van ons. Kom je in aanmerking voor afkoop van je pensioen, dan kun je dit 9 maanden voordat je met AOW gaat online bij ons aanvragen. Log in met je DigiD om je aanvraag te kunnen doen. 

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik na mijn AOW-leeftijd blijven doorwerken?

      Je AOW gaat altijd in op je AOW-leeftijd. De AOW-leeftijd gaat in stapjes omhoog en zal uiteindelijk aansluiten bij de pensioenleeftijd. Per geboortejaar wordt de AOW-leeftijd bepaald. Bekijk je AOW-leeftijd hier. Als je AOW krijgt, kun je gewoon blijven werken. Je kunt je pensioen bij Pensioenfonds Horeca & Catering uitstellen tot maximaal vijf jaar na je AOW-leeftijd. Blijf je werken in de horeca of catering en heb je je pensioenleeftijd van 68 nog niet bereikt terwijl je AOW-leeftijd is bereikt, dan bouw je nog steeds pensioen bij ons op.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik na mijn pensioenleeftijd blijven doorwerken?

      Als je je pensioenleeftijd van 68 hebt bereikt en je wilt blijven doorwerken, dan kan dat natuurlijk. Je bouwt dan alleen geen pensioen meer op bij ons.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Krijg ik mijn pensioen bruto of netto?

      Je krijgt je pensioen netto van ons. Krijg je van ons een maandelijkse uitkering dan zijn wij verplicht om loonheffing en premie ZVW (Zorgverzekeringswet) op je pensioen in te houden. Kopen wij je pensioen af, dan houden wij alleen loonheffing in.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Tot wanneer kan ik mijn pensioen aanvragen?

      Je kunt je pensioen vanaf 9 maanden voor je AOW-leeftijd tot je AOW-leeftijd online bij ons aanvragen. Dan zorgen wij ervoor dat wij je pensioen op tijd uitbetalen. Na je AOW-leeftijd kun je je pensioen alleen schriftelijk bij ons aanvragen. Neem hiervoor contact met ons op.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waarom moet mijn partner akkoord geven als ik mijn pensioen afkoop?

      Je partner hoeft alleen een akkoordverklaring te ondertekenen als je naast je ouderdomspensioen ook nabestaandenpensioen bij ons hebt opgebouwd. Dit nabestaandenpensioen is voor je partner bedoeld. Je partner moet akkoord geven voor de afkoop van je pensioen, want dit bedrag wordt namelijk direct aan jou uitgekeerd. Geeft je partner geen akkoord, dan koop je alleen je ouderdomspensioen af en blijft het nabestaandenpensioen staan voor je partner. 

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wat kan ik verwachten als ik met pensioen ga?

      Je krijgt 9 maanden voor je AOW-datum bericht van ons om digitaal je pensioen aan te vragen. Log in met je DigiD om je aanvraag te doen. Online geef je de verschillende keuzes door, waaronder de datum waarop je met pensioen wilt. Is je opgebouwde pensioen onder de afkoopgrens (€474,11 in 2018), dan kopen we je pensioen in één keer af. Dat betekent dat je een eenmalige uitkering krijgt en geen maandelijkse uitkering. Is je opgebouwde pensioen boven de afkoopgrens (€474,11 in 2018), dan krijg je een maandelijkse uitkering. Online kun je precies zien hoe hoog je (eenmalige) uitkering is.

      Op de door jou gekozen pensioendatum krijg je van ons je ouderdomspensioen. Samen met je eerste pensioenuitkering krijg je van ons je uitkeringsspecificatie. Op deze specificatie vind je alle informatie over je pensioenuitkering terug.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

  • Mijn uitkering
    • Hoe wijzig ik het rekeningnummer waarop mijn uitkering gestort wordt?

      Als je een Nederlands rekeningnummer/ IBAN hebt, dan kunt je dit online aanpassen. Dit doe je in je Peroonlijk Profiel. Klik op het potloodje achter je IBAN / rekeningnummer en geef je nieuwe IBAN door.

      Let op: De tenaamstelling van dit rekeningnummer moet gelijk zijn aan je eigen naam en/of die van je partner (een en/of rekening). Je kunt alleen je uitkering laten storten op een betaalrekening, niet op een spaarrekening.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Krijg ik maandelijks een uitkeringsspecificatie van jullie?

      Bij de eerste betaling van je pensioenuitkering krijgt je van ons bericht over je uitkeringsspecificatie. Je kunt deze online bekijken in je persoonlijke omgeving bij ons op www.mijnphenc.nl. Je kunt elke maand je uitkeringsspecificatie online bekijken. Wij informeren je verder alleen als er een wijziging is in de hoogte van je uitkering. Dan ontvangt je van ons bericht over je nieuwe uitkeringsspecificatie. Je ontvangt elk jaar in januari een nieuwe uitkeringsspecificatie vanwege veranderingen in de belastingtarieven.  

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Krijg ik ook een jaaropgave van mijn pensioenuitkering?

      Ja, elk jaar in januari ontvang je van ons een jaaropgave. Je kunt deze online bekijken op www.mijnphenc.nl

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ontvang ik ook vakantiegeld?

      Het vakantiegeld is al in je maandelijkse pensioenuitkering verrekend. Je krijgt dus niet apart vakantiegeld uitgekeerd.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waarom betaal ik een bijdrage ZVW?

      Iedereen in Nederland betaalt premie voor de Zorgverzekering. Deze premie bestaat uit 2 delen. Een nominale premie (deze betaal je iedere maand aan je zorgverzekeraar) én een inkomensafhankelijke premie. Deze premie betaal je over je pensioen en is 5,65%.

       

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waarom krijg ik een uitkeringsspecificatie?

      Je krijgt een uitkeringsspecificatie omdat je een eenmalige uitkering van ons ontvangt (je hebt je pensioen bij ons afgekocht) of je krijgt een maandelijkse pensioenuitkering van ons. Op je uitkeringsspecificatie zie je wat je bruto krijgt, welke bedragen er worden ingehouden en wat je uiteindelijk netto ontvangt.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waarom ontvang ik netto een ander bedrag vergeleken met vorig jaar?

      Je ontvangt een ander nettobedrag aan pensioen omdat per 1 januari 2018:

      • De tabellen voor de loonbelasting in 2018 zijn aangepast door de Belastingdienst;
      • De bijdrage ZVW (Zorgverzekeringswet) is verhoogd naar 5.65% in 2018 (5.40% in 2017). De drempel voor deze zorgverzekeringsbijdrage is verhoogd naar € 54.614 (bedrag 2018). In 2017 was deze drempel € 53.706.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wanneer wordt mijn pensioen uitbetaald?

      Je pensioenuitkering wordt maandelijks op de 23-ste overgemaakt. Valt de 23-e in het weekend? Dan maken wij je pensioenuitkering op de vrijdag voor de 23e van die maand over. 

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wat is een uitkeringsspecificatie?

      Een uitkeringsspecificatie is een overzicht van de bruto-netto berekening van de uitkering die je van ons ontvangt en is dus een soort salarisstrook. 

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

  • Pensioenoverzicht
    • Waarom krijg ik een pensioenoverzicht?

      Je bouwde in 2017 pensioen bij ons op. Het is belangrijk dat je weet hoeveel pensioen je bij ons hebt opgebouwd. Met de bedragen in je pensioenoverzicht kun je nagaan of je iets extra's moet doen voor je pensioen. Daarom krijg je van ons een pensioenoverzicht.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Sommige gegevens in mijn pensioenoverzicht kloppen niet. Hoe kan ik deze wijzigen?
      • Je geeft wijzigingen in je persoonsgegevens, zoals je naam en adres, door aan je gemeente. Je hoeft ons daarover niet te informeren. Wij krijgen deze gegevens automatisch van jouw gemeente.
      • Wil je je post op een ander adres ontvangen dan op je woonadres? Geef je postadres direct online aan ons door.
      • Woon je in het buitenland? Geef je postadres direct online aan ons door. Lukt dit niet? Geef dan alle wijzigingen via een ondertekende brief aan ons door. Vermeld in je brief ook je burgerservicenummer en geboortedatum.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Bij mijn nabestaandenpensioen staat € 0,00. Krijgen mijn partner en/of kind(eren) niets als ik overlijd?

      Je partner en/of kind(eren) krijgen inderdaad geen pensioen van ons als jij overlijdt als hier € 0,00 staat. Dat komt omdat er bij ons niet automatisch iets voor hen is geregeld. Je kunt bij ons nabestaandenpensioen verzekeren. Dat kan alleen op bepaalde momenten. Als je bij ons nabestaandenpensioen verzekert, kunnen je partner en/of kinderen nabestaandenpensioen van ons krijgen als je overlijdt voordat je met pensioen gaat.

      Je kunt alleen binnen een half jaar na de volgende momenten nabestaandenpensioen verzekeren:

      • je hebt een nieuwe baan in de horeca of catering. Werkte je in het verleden ook al in de horeca of catering? Dan moet er tussen je vorige baan en deze nieuwe baan meer dan drie maanden zitten
      • je wordt 21 jaar
      • je gaat trouwen
      • je gaat een geregistreerd partnerschap aan
      • je gaat samenwonen en legt dit vast bij de notaris (je bent niet getrouwd en staat beide op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente)
      • je krijgt of adopteert een kind.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • In mijn pensioenoverzicht staat de Factor A. Wat is dat?

      Je bouwt pensioen bij ons op. Daardoor groeit je pensioen elk jaar aan. Het bedrag dat je pensioen per jaar aangroeit, noemen we de Factor A. De 'A' in Factor A staat voor je pensioenaangroei. Je hebt dit bedrag soms nodig voor de aangifte van je belasting. Je kunt met dit bedrag ook nagaan hoeveel pensioen je nog extra kunt opbouwen. Meer informatie lees je op de website van de Belastingdienst.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Hoe vaak krijg ik een pensioenoverzicht?

      Zolang je werkt in de horeca of catering, krijg je elk jaar een pensioenoverzicht van ons. Stop je met werken in de horeca of catering en laat je je pensioen bij ons staan? Dan krijg je eens in de vijf jaar een pensioenoverzicht van ons. Neem je je pensioen mee naar je nieuwe pensioenfonds? Dan krijg je geen pensioenoverzicht meer van ons.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik ben gescheiden. Kan ik de verdeling van mijn pensioen terugzien in mijn pensioenoverzicht?

      Nee, je ziet de verdeling van jouw pensioen niet terug in je pensioenoverzicht. Heb je de verdeling van je pensioen binnen twee jaar na je scheiding aan ons doorgegeven? En heb je van ons een bevestiging gekregen dat wij dit hebben verwerkt in onze administratie? Dan zie je in je pensioenoverzicht alléén het bedrag waarop je zelf recht hebt. Het bedrag waarop je ex-partner recht heeft, staat niet in je pensioenoverzicht.

      Heb je de verdeling van je pensioen niet (binnen twee jaar na je scheiding) aan ons doorgegeven? Of kreeg je (nog) geen bevestiging van ons? Dan is het bedrag in je pensioenoverzicht inclusief het deel waarop jouw ex-partner recht heeft.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik heb een e-mail van het pensioenfonds ontvangen, maar ik heb aangegeven alleen post te willen ontvangen. Hoe kan dit?

      Heb je gekozen voor het ontvangen van berichten via MijnOverheid? Dan ontvang je onze berichten niet meer per post. Wil je geen digitale post via MijnOverheid meer van ons ontvangen? Maak dan een aanpassing in je Berichtenbox op MijnOverheid. Dit doe je als volgt:

      •        Log in op MijnOverheid met je DigiD

      •        Ga naar de Berichtenbox

      •        Klik op ‘Instellingen’

      •        Klik onder het kopje ‘Organisaties Berichtenbox’ op ‘Pensioenfondsen’

      •        Verwijder het vinkje bij Pensioenfonds Horeca & Catering

      Voordat je besluit je uit te schrijven van digitale post, vragen we je of je hier goed over na wilt denken. Wij vragen onze deelnemers actief om hun e-mailadres. Via digitale post kunnen wij je sneller informeren over nieuwe berichten of als je actie nodig is. Bovendien besparen we zo op de kosten, zodat er meer geld overblijft voor je pensioen.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik heb nooit in de horeca of catering gewerkt. Waarom krijg ik een pensioenoverzicht van jullie?

      Je hebt in 2017 gewerkt bij een werkgever die bij ons is aangesloten. Je hebt via deze werkgever pensioen bij ons opgebouwd. Daarom krijg je van ons een pensioenoverzicht. Wil je weten via welke werkgever je pensioen bij ons hebt opgebouwd? Wij kijken dit graag voor je na.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik heb waardeoverdracht gedaan. Ik zie deze bedragen niet terug in mijn pensioenoverzicht. Klopt dat?

      Dat klopt. Je ziet jouw waardeoverdracht(en) niet apart terug in je pensioenoverzicht. Hebben wij jouw waardeoverdracht(en) verwerkt en kreeg je daarvan van ons een bevestiging? Alleen dan zijn de bedragen in je pensioenoverzicht inclusief jouw waardeoverdracht(en).

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik vind mijn te bereiken pensioen niet terug op mijn UPO. Hoe kom ik er achter wat mijn te bereiken pensioen is?

      Dit kun je vinden op mijnphenc.nl. Met je DigiD heb je hier toegang toe. Als je geen toegang wilt of kunt krijgen tot www.mijnphenc.nl, dan kun je ook contact met ons opnemen via www.phenc.nl/contact

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik werk niet meer in de horeca of catering. Kan ik mijn pensioen afkopen?

      Je kunt onder voorwaarden je pensioen afkopen:

      • Het pensioen dat je bij ons opbouwde, mag niet hoger zijn dan € 474,11 bruto per jaar (in 2018). 
      • Je werkt al minimaal 2 jaar niet meer in de horeca of catering. 
      • Je krijgt géén uitkering of pensioen van ons (bijvoorbeeld: WAO-gatuitkering of vroegpensioen). 
      • Je hebt geen verzoek tot waardeoverdracht bij ons ingediend.

      Hier lees je meer over het afkopen van je pensioen. Bij afkoop betalen wij de afkoopwaarde eenmalig aan je uit. Je hebt dan geen aanspraken meer staan bij ons. 

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik woon samen. Waarom staat mijn partner niet in mijn pensioenoverzicht?

      Als je samenwoont, zien wij jullie voor onze basispensioenregeling niet als partners. Ook al heb je een samenlevingscontract. Daarom staat jouw partner niet op je pensioenoverzicht. Je partner staat alleen in je pensioenoverzicht als je getrouwd bent of geregistreerde partners bent.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik een overzicht krijgen van alleen mijn extra ouderdomspensioen?

      Nee, dat kan helaas niet. Wij informeren je met je pensioenoverzicht in één keer over al het pensioen dat je bij ons hebt opgebouwd. De bedragen die je ziet, zijn dus inclusief het extra ouderdomspensioen dat je misschien bij ons hebt opgebouwd.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Mijn collega heeft bericht ontvangen over het UPO2018. Ik heb nog niets ontvangen. Hoe kan dat?

      Je krijgt uiterlijk eind september 2018 bericht over je pensioenoverzicht. Omdat wij de berichten in verschillende zendingen versturen, krijgt niet iedereen zijn bericht op hetzelfde moment.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wanneer krijg ik bericht over mijn pensioenoverzicht?

      Je krijgt uiterlijk eind september 2018 bericht over je pensioenoverzicht. Omdat wij de berichten in verschillende zendingen versturen, krijgt niet iedereen zijn bericht op hetzelfde moment.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wat is een pensioenoverzicht?

      Een pensioenoverzicht is een overzicht waarin je ziet hoeveel pensioen je bij ons hebt opgebouwd. Sinds 2009 zien de pensioenoverzichten van alle pensioenfondsen en -verzekeraars er hetzelfde uit en hebben dezelfde benaming; 'Uniform Pensioenoverzicht'. Doordat ze er hetzelfde uit zien, kun je ze goed met elkaar vergelijken. Dat is makkelijk, als je pensioen hebt opgebouwd bij meerdere pensioenfondsen of -verzekeraars.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

  • Jaaropgave
    • De bedragen op de jaaropgave van 2016 en 2017 verschillen van elkaar. Klopt dat?

      Ja, de Belastingdienst wijzigt jaarlijks de hoogte van de in te houden loonheffing en inkomensafhankelijke zorgpremie. Ook een wijziging in de hoogte van jouw bruto pensioen leidt tot een afwijkend bedrag. 

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Hoe kan ik mijn jaaropgave printen?

      Als je je jaaropgave direct van het scherm probeert te printen, dan ontbreken de bedragen helaas op je print. Gelukkig is er een eenvoudige manier om je jaaropgave toch te printen. Onder de tabel met de cijfers van je jaaropgave staat een link Bekijk je jaaropgave. Als je op deze link drukt, dan wordt je jaaropgave gedownload als Adobe Acrobat bestand (PDF). Dit bestand kun je eenvoudig printen. Je kunt je jaaropgave ook altijd vinden in je Archief/ Documenten onder het kopje Uitkeringen en vandaaruit openen en printen.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik heb mijn jaaropgave op een verkeerd adres gekregen. Wat moet ik doen?

      Wij krijgen je adres door van de gemeente. Heb je je al ingeschreven op jouw nieuwe adres? Dan hoef je niets te doen, wij krijgen deze gegevens dan automatisch door via de gemeente. Ben je verhuisd naar het buitenland, dan krijgen wij deze gegevens niet automatisch door. Geef jouw nieuwe adres dan zelf aan ons door via onze website. Wij zorgen er dan voor dat je nieuwe adres in onze administratie komt te staan.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Ik woon in het buitenland. Op mijn jaaropgave wordt een heffing voor ZVW ingehouden. Waarom?

      Wij krijgen maandelijks van het Zorginstituut Nederland informatie over de inhoudingen die wij moeten doen bij deelnemers die in het buitenland wonen en een periodieke uitkering van ons ontvangen. Mogelijk bent je in het land waar je woont ook verzekerd voor ziektekosten (ZVW-Zorgverzekeringswet). Voor meer informatie adviseren wij je om contact op te nemen met het Zorginstituut Nederland :

      Zorginstituut Nederland
      Eekholt 4
      1112 XH  Diemen
      0031 10 428 95 51
      www.zorginstituutnederland.nl

       

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Kan ik een kopie van mijn jaaropgave opvragen?

      Wij verstrekken geen kopie van je jaaropgave. Bewaar je jaaropgave dus goed. Je kunt je jaaropgave altijd online bekijken op jouw persoonlijke omgeving op www.mijnphenc.nl. Je kunt jouw jaaropgave opslaan op je eigen computer en bijvoorbeeld printen.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waar vind ik mijn factor A?

      De factor A staat op jouw Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Je UPO vind je in jouw persoonlijke omgeving onder 'Archief/documenten' onder ‘Zelf aan de slag’. De factor A staat op de laatste pagina van het UPO. Voor de belastingaangifte heb je de factor A over het jaar ervoor nodig. Voor de belastingaangifte over 2017 (die je doet begin 2018) is dus de factor A over het jaar 2016 nodig. Deze staat op de UPO die je in 2017 ontvangt.

      De factor A geef aan hoeveel je pensioen is gestegen in een bepaald jaar
      Dit is de pensioenaangroei. De factor A heb je nodig voor het berekenen van de fiscale jaarruimte of reserveringsruimte. De jaarruimte geeft aan in hoeverre je ‘aantoonbaar’ een pensioentekort, ook wel pensioengat genaamd, hebt en de Belastingdienst je fiscaal voordeel geeft bij het opbouwen van aanvullend pensioen.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waarom krijg ik een jaaropgave?

      Je krijgt van ons een jaaropgave omdat je vorig jaar een uitkering van ons hebt gekregen. Wij hebben twee soorten uitkeringen. Je krijgt een levenslange pensioenuitkering óf je hebt een eenmalige uitkering gekregen. Heb je een eenmalige uitkering gekregen? Dan heb je jouw pensioen bij ons afgekocht. Bij Pensioenfonds Horeca & Catering heb je dan geen recht meer op pensioen. Je hebt de gegevens van je jaaropgave nodig voor je belastingaangifte. De gegevens die op jouw jaaropgave staan, sturen wij ook naar de Belastingdienst. De Belastingdienst zorgt ervoor dat deze gegevens in jouw vooringevulde aangifte staan. Je hebt je jaaropgave dus alleen nodig om te controleren of alles klopt. Dat is wel zo makkelijk. 

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waarvoor heb ik een jaaropgave nodig?

      Je hebt een jaaropgave nodig als je aangifte inkomstenbelasting gaat doen. De gegevens die op jouw jaaropgave staan, sturen wij ook naar de Belastingdienst. De Belastingdienst zorgt ervoor dat deze gegevens in jouw vooringevulde aangifte staan. Je hebt jouw jaaropgave dus alleen nodig om te controleren of alles klopt. Dat is wel zo makkelijk.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wanneer kan ik mijn jaaropgave verwachten?

      Je ontvangt jouw jaaropgave in januari. Je kunt jouw jaaropgave online bekijken op www.mijnphenc.nl. Login in met je DigiD om jouw jaaropgave te bekijken. De gegevens op jouw jaaropgave heb je nodig voor jouw belastingaangifte. Wilt je een eerdere jaaropgave bekijken? Deze kunt je online terugvinden in jouw persoonlijke omgeving op www.mijnphenc.nl.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wat is het verschil tussen een jaaropgave en een Uniform pensioenoverzicht?

      Een jaaropgave laat zien wat je over het afgelopen jaar aan uitkering van ons hebt ontvangen. Op het pensioenoverzicht  (UPO) staat hoeveel pensioen je hebt opgebouwd en vindt je informatie over de hoogte van het nabestaandenpensioen dat je eventueel hebt opgebouwd.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

  • Nabestaandenpensioen
    • Hoe regel ik nabestaandenpensioen voor mijn partner?

      Je regelt nabestaandenpensioen in vijf stappen: 

      1. Vraag je werkgever of hij collectief nabestaandenpensioen heeft verzekerd voor jou en je collega’s en voor welk percentage. 
      2. Heeft je werkgever geen collectief nabestaandenpensioen verzekerd en wil je nabestaandenpensioen verzekeren en voldoe je aan de voorwaarden? Vraag dan direct het formulier ‘Aanvraag individuele nabestaandenpensioenverzekering’ aan op onze website. Vul je gegevens volledig in en je krijgt het formulier per mail of per post toegestuurd.
      3. Wil je een hoger dekkingspercentage (tot maximaal 20%) verzekeren dan je werkgever doet? Bel onze klantenservice en geef aan welk percentage je wilt verzekeren. 
      4. Jij, je partner en je werkgever zetten een handtekening. Vergeet de handtekening van je werkgever niet. Hij moet namelijk de premie inhouden op je salaris en aan ons betalen. Stuur de aanvraag naar ons terug en maak een kopie voor je eigen administratie. 
      5. Je krijgt een bevestigingsbrief van ons als wij je aanvraag hebben verwerkt.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Krijgt mijn partner pensioen van jullie als ik overlijd na mijn pensioendatum?

      Bouwde je vóór 1998 nabestaandenpensioen bij ons op of heb je ouderdomspensioen uitgeruild in nabestaandenpensioen toen je stopte met werken in de horeca of catering? Dan krijgt jouw partner dat nabestaandenpensioen van ons als jij overlijdt na je pensioendatum (behalve als het nabestaandenpensioen is gereserveerd voor een ex-partner). Ook als je niet meer in de horeca of catering werkt.

      Op je pensioenoverzicht zie je of je vóór 1998 nabestaandenpensioen hebt opgebouwd, of je nabestaandenpensioen hebt door uitruil. Je vindt je pensioenoverzicht terug in je persoonlijke omgeving. Log in met je DigiD op www.phenc.nl en bekijk je pensioenoverzicht digitaal. 

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Moet ik mijn partner bij jullie aanmelden?

      Je hoeft je partner niet bij ons aan te melden. Dat komt omdat er standaard niets voor hem of haar is geregeld. Als jij overlijdt, krijgt je partner dus geen nabestaandenpensioen van ons. Heb je nabestaandenpensioen verzekerd en overlijd je voor je pensioendatum, dan krijgen jouw nabestaanden nabestaandenpensioen. In dat geval heb je jouw partner via het aanvraagformulier bij ons aangemeld. In onze pensioenregeling is je partner degene met wie je bent getrouwd, een geregistreerd partnerschap hebt of met wie je een samenlevingscontract hebt afgesloten bij de notaris.

      Bouwde je vóór 1998 nabestaandenpensioen bij ons op of heb je een deel van je ouderdomspensioen uitgeruild voor nabestaandenpensioen? Dan kan je partner (met wie je getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap hebt of met wie je samenwoont met een samenlevingscontract waarbij jullie elkaar hebben aangewezen als begunstigde voor elkaars nabestaandenpensioen) ook nabestaandenpensioen van ons krijgen als jij overlijdt. Ook als je niet meer in de horeca of catering werkt. Ga je met pensioen? Dan kun je er bij pensionering voor kiezen om een deel van je ouderdomspensioen om te zetten in nabestaandenpensioen.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Op welke momenten kan ik nabestaandenpensioen verzekeren?

      Je kunt nabestaandenpensioen verzekeren voor je partner binnen een half jaar nadat je: 

      • bent begonnen bij je nieuwe werkgever in de horeca of catering. Werkte je hiervoor ook in de horeca of catering? Dan moet er meer dan 3 maanden zitten tussen je oude en nieuwe baan 
      • 21 jaar wordt 
      • trouwt 
      • geregistreerde partners wordt
      • gaat samenwonen en dit vastlegt bij de notaris (samenlevingscontract)
      • een kind krijgt of adopteert 

      In onze pensioenregeling is je partner degene met wie je bent getrouwd, geregistreerde partners bent of met wie je een samenlevingscontract hebt afgesloten bij de notaris. Wijzig je van werkgever en had je vorige werkgever het nabestaandenpensioen collectief verzekerd? Dan kun je binnen 8 weken nadat je van werkgever veranderd bent (individueel) nabestaandenpensioen verzekeren.

      Hier lees je meer over de nabestaandenpensioenverzekering. Voldoe je aan de voorwaarden om een nabestaandenpensioenverzekering aan te vragen? Vraag dan direct het formulier ‘Aanvraag individuele nabestaandenpensioenverzekering’ aan op onze website. Vul je gegevens in en je krijgt het formulier per mail of per post toegestuurd. Jij, je partner en je werkgever zetten een handtekening. Daarna stuur je het formulier naar ons terug. Je kunt ook eerst bellen met onze klantenservice. Wij kijken dan direct of je in aanmerking komt om nabestaandenpensioen te verzekeren.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wanneer kan ik nabestaandenpensioen verzekeren voor mijn partner?

      Je kunt alléén nabestaandenpensioen verzekeren voor je partner binnen 6 maanden nadat je:

      • bent begonnen bij je nieuwe werkgever in de horeca of catering. Werkte je hiervoor ook in de horeca of catering? Dan moeten er meer dan drie maanden zitten tussen je vorige baan en je nieuwe baan
      • 21 jaar wordt
      • trouwt
      • geregistreerde partners wordt
      • gaat samenwonen en dit vastlegt bij de notaris (samenlevingscontract)
      • een kind krijgt of adopteert.

      In onze pensioenregeling is je partner degene met wie je bent getrouwd, geregistreerde partners bent of met wie je een samenlevingscontract hebt afgesloten bij de notaris. Hier lees je meer over de nabestaandenpensioenverzekering. Voldoe je aan de voorwaarden om een nabestaandenpensioenverzekering aan te vragen? Vraag dan direct het formulier ‘Aanvraag individuele nabestaandenpensioenverzekering’ aan op onze website. Vul je gegevens in en je krijgt het formulier per mail of per post toegestuurd. Jij, je partner en je werkgever zetten een handtekening. Daarna stuur je het formulier naar ons terug. Je kunt ook eerst bellen met onze klantenservice. Wij kijken dan direct of je in aanmerking komt om nabestaandenpensioen te verzekeren.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Wat krijgt mijn partner als ik overlijd voor mijn pensioendatum?

      Standaard krijgt je partner niets als je overlijdt. Als je bij ons een nabestaandenpensioenverzekering hebt, krijgt je partner nabestaandenpensioen als je overlijdt voor je pensioendatum. Als je werkgever collectief nabestaandenpensioen verzekerde voor jou en je collega’s krijgen je partner en kinderen ook nabestaandenpensioen. In onze pensioenregeling is je partner degene met wie je bent getrouwd, een geregistreerd partnerschap hebt of met wie je een samenlevingscontract hebt afgesloten bij de notaris.

      Werk je niet meer in de horeca of catering? Dan kun je geen nabestaandenpensioenverzekering meer bij ons hebben. Je partner krijgt dan geen nabestaandenpensioen van ons als jij overlijdt. Je kunt je nabestaandenpensioenverzekering dan bij ons opzeggen

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

  • Wijzigingen
    • Hoe geef ik wijzigingen door?

      Sommige wijzigingen kun je direct online aan ons doorgeven. 

      Je kunt ook een ondertekende brief sturen naar: 
      Pensioenfonds Horeca & Catering 
      Postbus 7308 
      2701 AH Zoetermeer 

      Lees hier welke wijzigingen je aan ons moet doorgeven. 

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Welke wijzigingen moet ik aan jullie doorgeven?

      De volgende wijzigingen moet je aan ons doorgeven. Je kunt dat doen via een online formulier

      • je hebt een ander postadres dan woonadres 
      • je woont in Nederland en gaat verhuizen naar het buitenland
      • je woont in het buitenland en gaat verhuizen naar het buitenland.

      Wijzig je van werkgever en heb je een nabestaandenpensioenverzekering? Dan kun je binnen 12 weken nadat je van werkgever veranderd bent (individueel) nabestaandenpensioen verzekeren.

      Voor de volgende wijzigingen om je nabestaandenpensioenverzekering stop te zetten kun je een formulier downloaden:

      • scheiding
      • beëindiging geregistreerd partnerschap
      • beëindiging gezamenlijke huishouding
      • overlijden van de partner
      • overlijden van een kind
      • je werkgever verzekert het nabestaandenpensioen collectief.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Welke wijzigingen moet ik doorgeven aan de gemeente?

      Je geeft onderstaande wijzigingen door aan de gemeente. Je hoeft ons hierover niet te informeren, wij ontvangen deze gegevens automatisch van jouw gemeente: 

      • je trouwt of gaat een geregistreerd partnerschap aan 
      • je gaat scheiden of beëindigt jouw geregistreerd partnerschap
      • je partner is overleden 
      • je gaat verhuizen binnen Nederland.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

  • Overige
    • Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn pensioeninformatie digitaal ontvang?

      Je kunt zelf aan ons doorgeven als je je pensioeninformatie digitaal wilt ontvangen. Kies je voor digitaal? Dan ontvang je voortaan je informatie via e-mail. Dat is sneller en voordeliger. Geef je keuze eenvoudig aan ons door via je Persoonlijk Profielpagina op www.mijnphenc.nl. Log in met je DigiD. Kijk onder 'Zelf aan de Slag', ‘Persoonlijk Profiel’ en klik op 'Contactgegevens'. Vul je e-mailadres in en vink het vakje aan dat je je pensioeninformatie voortaan per e-mail wilt ontvangen. Klik dan op ‘Gegevens opslaan'.

      Wil je je informatie ontvangen via Mijn Overheid? Dan kun je dit zelf binnen Mijn Overheid aangeven.

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn pensioeninformatie op papier ontvang?

      Je kunt zelf aan ons doorgeven als je je pensioeninformatie op papier wilt ontvangen. Geef je keuze aan ons door via je Persoonlijk Profielpagina  op www.mijnphenc.nl. Log in met je DigiD. Kijk onder 'Zelf aan de Slag', ‘Persoonlijk Profiel’ en klik op 'Contactgegevens'. Vink het vakje uit waarin staat dat je je pensioeninformatie voortaan per e-mail wilt ontvangen. Klik dan op ‘Gegevens opslaan'.

      Heb je bij Mijn Overheid aangegeven dat wij je digitaal mogen benaderen en wil je dat niet meer? Pas dan je toestemming zelf aan binnen Mijn Overheid. Dit gaat niet automatisch als je het vinkje bij ons uitzet.

       

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

    • Waarom hebben jullie mijn burgerservicenummer (BSN) nodig als ik met jullie bel?

      Als je specifieke vragen hebt over je pensioen, dan hebben wij voor identificatie je Burgerservicenummer (BSN) nodig. Zo zorgen wij ervoor dat de informatie bij de juiste persoon terecht komt. Zonder dit nummer wordt er geen persoonlijke informatie verstrekt. Zorg er dus voor dat je je BSN bij de hand hebt voor een vlotter verloop. Je vindt je BSN in je paspoort, op je loonstrook of rijbewijs. Heb je je BSN niet bij de hand, dan krijg je alleen antwoord op algemene vragen. 

      Heeft dit antwoord je geholpen?    

Telefoon
(079) 363 14 00
Je kunt ons telefonisch bereiken van maandag tot en met vrijdag, tussen 8:30 en 17:30 uur.

Postadres
Postbus 7308
2701 AH Zoetermeer

Bezoekadres
Houtsingel 25
2719 EA Zoetermeer
Routebeschrijving